ENGLISH
 

Interview: Ton Nabben over roesknoeiers en roeskunst

Ton Nabben is drugsonderzoeker en doet al sinds 1994 onderzoek naar het hoofdstedelijke druggebruik onder jongeren, de Antenne. Daarin ziet hij roesknoeiers en roeskunstenaars.

Je bent nu met de Antenne van 2020 bezig. Wat zijn de trends in gebruik?

“Het afgelopen jaar was natuurlijk een raar jaar omdat veel drugs tijdens het uitgaan worden gebruikt. Doordat er bijna geen feestjes en festivals zijn geweest, zie je dat XTC een behoorlijke duiker heeft gemaakt. Mensen gebruiken anders omdat de activiteiten anders zijn. Middelengebruik heeft een andere functie. In plaats van bij elkaar komen, wat gebruiken en dan uitgaan, gaan ze nu bijvoorbeeld thuis bordspelletjes spelen. Daar passen alcohol en coke beter bij dan xtc en speed. Uit rioolwateronderzoek dit jaar bleek ook dat de xtc-concentratie 50% gezakt was. Coke was 25% minder en speed zo’n 35%. Meestal zien we Amsterdamse trends ook in andere grote steden terug. Op het platteland is er altijd meer alcoholgebruik. Wat betreft drugs heb je, afhankelijk van het karakter van het dorp, grote lokale verschillen. 3MMC is zo’n drug die je daar nu in clusters ziet opduiken. Wat mensen gebruiken, hangt heel erg samen met cultuur en subcultuur. Veel meer dan met de vraag wat voorhanden is, want zelfs in de kleinste dorpen kun je tegenwoordig krijgen wat je wilt.”


Drugsonderzoeker Ton Nabben


Wat kun je zeggen over combinaties?

“Mensen gebruiken vaak middelen die functioneel zijn voor wat er in hun subcultuur belangrijk gevonden wordt. In mijn onderzoek heb ik grofweg vier groepen onderscheiden, met elk hun eigen favorieten. XTC is wel een gemene deler. Daarnaast gebruiken de creatieven graag coke, de alternatieven middelen als speed en ketamine, de psychonauten psychedelica en de sensualisten middelen als GHB en viagra. En het bijzondere is dat dezelfde middelen in verschillende scenes verschillende betekenissen hebben en anders gebruikt worden. De alternatieven gebruiken GHB bijvoorbeeld meer om te dempen na een feest vol uppers. Bij sensualisten is dat meer de hoofddrug en wordt het gebruikt voor het opwekken van gevoel. Sommige combi’s zijn echt blijvers die je elke keer weer ziet terugkomen. Zoals candyflip: XTC en LSD. Dat is een combi die je veel bij psychonauten en festivals als Psyfi terug ziet. Of Calvin Klein, een combi van cocaïne en ketamine. Vaak gaat het om serieel combineren. Je start met iets en na een tijdje neem je een ander middel. Op een avond worden zo verschillende middelen gebruikt. Hierin zie je wie de roesknoeier is en wie de roeskunstenaar.”

Wat bedoel je met roesknoeiers en roeskunstenaars?

“Nou, als je gaat combineren, nemen de mogelijkheden en ook de risico’s toe. Roesknoeier en roeskunstenaar zijn twee uitersten van hoe je met gebruik kan omgaan. Beide zoeken naar een roes. De knoeier combineert zonder al te veel intentie en kennis en neemt wat voorhanden is. Die maakt keer op keer dezelfde fouten. Dat zijn ook vaak de gevallen die het nieuws halen. De excessen waar de politiek van in paniek raakt en waardoor middelen uiteindelijk verboden worden. De kunstenaar daarentegen, weet precies welk middel welk effect heeft, hoe dit samengaat met andere middelen, hoe hij daar op reageert en welke dosering gepast is. Dat wil niet zeggen dat er nooit iets misgaat. De kans dat je een positieve ervaring hebt, neemt wel enorm toe.”


Hoe word je een roeskunstenaar?

“Middelenkennis en zelfkennis zijn essentieel. Dosering is een belangrijke factor. Mensen staan vaak helemaal niet stil bij dosering als ze iets aangeboden krijgen. Stellen geen kritische vragen. Oh neem jij het? Dan neem ik het ook. Roeskunstenaars kennen zichzelf en de drugs die ze nemen. Ze gebruiken middelen als verrijking van hun leven en niet als vlucht. Dus: leren van je ervaring, finetunen, je verdiepen in wat je neemt. Maar ook jezelf en je triggers leren kennen, zodat je weet hoe jij reageert en wat je valkuilen zijn. Dan kun je bij combineren jezelf de vraag stellen: ‘Wat wil ik bereiken en waar voel ik me prettig bij?’ Zo kan je de roes tot kunst verheffen.”


Dit interview stond in Mainline Magazine #1, 2021. Meer lezen? Bestel hem in de webshop.
Copyright Mainline 2021. Webdesign by Studio Odilo Girod, hosting & CMS by Blogbird.