ENGLISH
 

De cocaïne-ervaring

Coke = wakker, alert, scherp, groots, fris, feest, energie, snelheid, gedrevenheid, zelfverzekerdheid, zelfvertrouwen, actie, doorgaan, een antwoord op elke vraag, een geslepen opmerking in elke situatie, meer kunnen drinken, geen vrees, geen angst, geen honger, geen slaap, geen rem en... heel erg jammer als het op is.

Cocaïne behoort tot de zogenaamde ‘uppers’. De effecten worden veroorzaakt door de stimulerende werking die cocaïne heeft op het centrale zenuwstelsel. Cocaïne beïnvloedt hier onder andere de afgifte van dopamine en adrenaline. In het algemeen is het effect oppeppend. Maar in praktijk kunnen effecten per individu verschillen. Mensen met ADHD kunnen bijvoorbeeld juist meer rust ervaren door het gebruik van cocaïne. 




Dopamine

Cocaïne beïnvloedt verschillende stoffen in het lichaam. De stoffen die het meest in het oog springen zijn dopamine en adrenaline.

Dopamine is een lichaamseigen geluksstof en komt normaal gesproken vrij bij activiteiten als eten en seks. Het goede gevoel dat het geeft is een beloning die herhaling van dit gedrag stimuleert. De prikkeldosis dopamine wordt na de beloning weer terug opgenomen in het reservoir. Het beloningssysteem in de hersenen blijft zo in evenwicht

Bij cocaïnegebruik komt een onnatuurlijke hoeveelheid dopamine vrij. Hierdoor voelt de gebruiker zich extra gestimuleerd. Daarnaast voorkomt cocaïne dat de vrijgekomen dopamine teruggaat in het reservoir. De prikkeling houdt hierdoor langer aan. Door langdurige cokegebruik kan de dopaminehuishouding in de hersenen verstoord raken. Dit heeft negatieve effecten op bijvoorbeeld stemming, motivatie en planningsvermogen.

Deze dopaminehuishouding kan zich herstellen. Dit kan weken duren, maar soms ook tot maanden. Hoe vaak, hoe veel en hoe lang iemand heeft gebruikt zijn hierin bepalend. Mensen met een verstoorde dopamine-huishouding voelen zich vaak apathisch, futloos, beleven nergens meer plezier aan en zijn soms zelfs depressief. Dit wordt ook adhedonie genoemd. Gezond eten, genoeg slapen, bewegen en bezig blijven helpen met het herstel van lichaam en geest.



Adrenaline

Door cocaïnegebruik komt er ook adrenaline vrij in het lichaam. Adrenaline komt natuurlijk vrij in situaties waarin spanning wordt ervaren of directe actie nodig is. Het zorgt ervoor dat alles op scherp staat en je kan handelen. De ademhaling versnelt, de bloedcirculatie gaat omhoog en er gaat meer bloed naar de spieren en minder naar je spijsvertering. De lichaamstemperatuur stijgt en de spierspanning verhoogt. Bij cocaïnegebruik ervaar je hierdoor meer energie en kracht en minder honger of vermoeidheid.

Door het verhoogde adrenalineniveau verbruikt het lichaam veel energie. Het lijkt alsof dit van de cocaïne komt maar het lichaam gebruikt daarvoor z’n reserves. Goed eten en rusten is daarom bij cokegebruik extra belangrijk om uitputting te voorkomen.


Flash & Crash en craving

Na een snuif cocaïne komt het effect geleidelijk binnen. Wakker, alert, opgewekt, onvermoeibaar, euforisch. De ervaring is afhankelijk van staat de gebruiker, de kwaliteit van het middel en de omgeving waarin gebruikt wordt. Het effect duurt ongeveer drie kwartier en zakt langzaam weg.

Bij basen is het effect intenser en sneller. Na inhaleren van de cokedampen komt de coke via de longen meteen in de hersenen om vuurwerk te ontsteken in het hoofd - flash. Maar dit effect duurt slechts enkele minuten. Wanneer het effect uitdooft, kan het gevoel omslaan in een naargeestige stemming - crash. Dan is de verleiding groot om er nog één te nemen, en nog één, en nog één... - craving.

Cocaïne geeft geen lichamelijke ontwenningsverschijnselen. Afhankelijkheid van cocaïne is iets dat voornamelijk geestelijk wordt ervaren. De combinatie van korte flashes, crashes en cravings maakt vooral basecoke een lastig te hanteren middel. Het risico om de controle te verliezen is groot en bij basecokegebruik is het weerstaan van de craving/trek vaak een grote uitdaging. De behoefte om te gebruiken kan als onweerstaanbaar worden ervaren. Vaak is het niet alleen de gedachte aan coke die de trek geeft. Alles wat met gebruik te maken heeft, van pijpjes, aanstekers, bolletjes plastic tot witte spikkels in de straatstenen, kan trek oproepen.

Tips bij crash & craving
  • Gebruik in een rustige omgeving. Dan geniet je meer en is de crash minder heftig
  • Als je pillen gebruikt om de trek te dempen, neem ze dan voordat je coke gebruikt. Het duurt zeker een half uur voor ze werken.
  • Neem enkele kleine pijpjes in plaats van één grote. Minder grote flash betekent ook minder grote crash en craving.
  • Jakker niet direct door naar het volgende pijpje. Geniet van het coky gevoel naderhand.
  • Stel je laatste portie zo lang mogelijk uit.
  • Gebruik je laatste brok met aandacht. Leg je erbij neer dat het die dag ook echt je laatste is.
  • Leg de laatste korrel niet in je basepijp, maar op folie. Dat geeft een zachtere landing.
  • Rook na je laatste pijpje een jointje, behalve als je paranoia bent.
  • Bedenk dat je je maar een half uur zó klote voelt.
  • Zoek afleiding, doe dingen die ontspannen en zorg dat je iets te doen hebt


(Base)coke slang

Bereiding en versnijding

Basen doe je zo

Coke en andere gebruikstechnieken

Coke met andere middelen

Zelfcontrole en omgaan met trek

Basecoke: psyche en gedrag

Basecoke: lichamelijke risico's

Op tilt! EHBO bij cokegebruik








Copyright Mainline 2023. Webdesign by Studio Odilo Girod, hosting & CMS by Blogbird.