ENGLISH
 

Nu.. even.. niet!

Je kop zit vol en je mond wil het uitschreeuwen. Aaaarrggh!! Wat kun je doen? Een paar doodsimpele dingen die echt werken. 

Pak die kauwgom
Een hele zak drop leegeten, nagels bijten of op pennen kauwen. Je ziet het mensen met stress wel eens doen. Raar? Zeker niet, want het werkt. Door kauwen daalt het stresshormoon cortisol. De hersenen krijgen zo bovendien meer zuurstof, zodat ze beter gaan functioneren. Onze tip: prop een strip kauwgom in je kontzak. Zo heb je altijd een stressremmer bij de hand. Leer jezelf aan om meteen naar je kauwgom te grijpen als de spanning toeneemt. Extra tip: neem een suikervrije variant. Door de xilitol bescherm je je tanden tegen gaatjes. 

Tel tot 4
Wie kent hem niet: de uitdrukking ‘tot tien tellen’ als je boos bent. Eigenlijk is dit een heel goede tip. Door te tellen terwijl je ademt, ga je namelijk vanzelf rustiger en dieper ademen. Maak je daarbij de uitademing langer dan de inademing, dan ontspan je zowel fysiek als geestelijk. Resultaat? Stressverminderend, bloeddrukverlagend en een kalm en ontspannen gevoel. Onze tip: maak je uitademing twee keer zo lang als je inademing. Adem in twee tellen in en in 4 tellen uit. En mocht je tijd genoeg hebben: langzaam opbouwen naar meer tellen kan altijd. 


Glaasje water
Makkelijker dan dit kan bijna niet, een glas (kraan)water tegen stress en depressie. Het verband tussen water en minder stress is al regelmatig vastgesteld. Al onze organen hebben water nodig om te functioneren. Te weinig water drinken werkt uitdroging in de hand. Daardoor maakt je lichaam meer stresshormonen aan. Zelfs bij 1% uitdroging is de kans op depressie en stress al groter. Onze tip: bij het opstaan een glas water drinken, kan al voor de rest van de dag een betere stemming en minder stress geven. 

Blokkie om
Ze kloppen echt allemaal, de oude volkswijsheden. Sta je op het punt om iemand naar de keel te grijpen? Hup, naar buiten. Het is bewezen dat wandelen helpt tegen stress. Als je beweegt, gaat er namelijk meer zuurstof naar je hoofd, waardoor je hersenen nieuwe verbindingen maken. Je wordt creatiever en gaat denken in oplossingen. Onze tip: zoek meteen een park op, want de natuur oordeelt niet. Als je in de buurt komt van bomen en planten, verlaagt je bloeddruk. Ze geven een stofje af dat de ademhaling vertraagt en angst vermindert.’ 

Stinkt het zaakje?
In de hersenen zitten het emotiecentrum en het reukcentrum dicht bij elkaar. Wanneer je veel negatieve emoties hebt, beïnvloedt dat je reukvermogen. Merk je dat neutrale dingen opeens stinken? Dan weet je dat de stress te hoog is opgelopen. Het goede nieuws: lekkere geuren beïnvloeden het stressniveau. Aromatherapie kan daardoor behoorlijk effectief zijn. Onze tip: experimenteer eens met wat druppels uit een flesje lavendel-aroma. Kost een paar euro. Het stofje linalool in lavendelolie is een van de sterkste natuurlijke kalmeringsmiddelen. 

Benzo of niet?
Een ‘benzo’ of kalmeringsmiddel is eigenlijk bedoeld voor psychische klachten. Niet voor stress of slaapgebrek. Ze hebben namelijk best wat nadelen. Je concentratie kan minder worden en je angst kan zelfs toenemen als je al angstig of agressief bent aangelegd. Als je benzo’s lang gebruikt, kan je persoonlijkheid veranderen. En het is verdomd lastig om eraf te komen. Dus laat ze lekker staan, tenzij je dokter ze echt nodig vindt. 

Dit verhaal stond in Mainline nummer 1 van 2020 over kortsluiting. Meer lezen?
Bestel Mainline in de webshop.


Copyright Mainline 2020. Webdesign by Studio Odilo Girod, hosting & CMS by Blogbird.