ENGLISH
 

Crowdfunding, eitje toch?!

Het eerste Poppi event organiseren én een campagne van 30.000 euro crowdfunden. Dat moeten we toch makkelijk redden? Het bleek een flinke beproeving in doorzettingsvermogen en blijven geloven in ons doel.

Daar gaan we dan! Nu wordt het echt concreet, een eerste Poppi event en een crowdfunding campagne. Na lang brainstormen, plannen maken, visualiseren, branding, filmen, website bouwen, mensen betrekken, pitchen en feedback vragen op onze grote plan gaan we nu eindelijk officieel lanceren. En, 30.000 euro crowdfunden, dat moeten we toch makkelijk redden met zo’n top idee?

Het eerste Poppi event. Dit moet tof worden, we willen de bezoekers een waardig voorproefje geven van wat het museum uiteindelijk kan worden. De School als perfecte locatie met haar underground style past perfect bij ons innovatieve concept. We verzamelen zo veel mogelijk kunst, sjamanenobjecten en andere drugsparafernalia voor op de sokkels en knutselen chique Poppi-bordjes met bijbehorende info voor verdieping. Heroes of Amsterdam stelt hun VR-brillen ter beschikking voor de virtual psychedelische trips en we installeren een hoek voor interactieve documentaire De Industrie om insider informatie te geven over de Nederlandse drugshandel. Een aparte zaal voor het debat over legalisering met twee politici en een politieagent, de tuin versierd in psychedelische aankleding met een DJ die psychedelische muziek draait. Nellie Benner van Drugslab presenteert voorzitter Victor Everhardt en ons als initatiefnemers van Mainline. Na de knallende introductie lanceren we met veel gejuich de crowdfunding campagne met een druk op de grote rode knop. Go!!

Bekijk hier de video over de crowdfunding voor Poppi

Het event was geslaagd. Er hing zó’n goede vibe. Dit is de Poppi-spirit. Zo veel enthousiasme uit zo veel verschillende hoeken. Gebruikers, wetenschappers, onderzoekers, politici, politie, mensen uit de commerciële en creatieve sector – iedereen deelt hier een nieuwsgierigheid naar ongefilterde informatie over drugs en de wereld er omheen. Het was enorm hard werken zo’n tof event zonder budget voor elkaar te krijgen, het was ook hard werken om alles weer af te bouwen en alle kunst en sjamanenobjecten weer netjes bij de kunstenaars terug te brengen. Nu eindelijk even ontspannen, toch?! En dan bevind je je opeens midden in een zenuwslopende race tegen een publiekelijke deadline. Na het eerste event was de eerste 5.000 euro binnen maar was er nog 25.000 te gaan. 5 weken tijd, haal je het niet, krijgt iedereen zijn geld weer terug… Alle media-aandacht was gericht op het launch event dus na het event viel de teller even op stil en drong het tot ons door dat we flink actie moesten ondernemen.

Enthousiast pitchen
Scheiding tussen werk een privé, een thema wat veel aandacht krijgt in onze huidige tijd. Niet als je aan het crowdfunden bent… Je moet het halen! Vol enthousiasme pitchen we ons hele netwerk rond, zowel zakelijk als persoonlijk. Veel enthousiasme krijgen we ook weer terug maar deze lijken zich nauwelijks te vertalen naar daadwerkelijke donaties. Niet eens zo zeer omdat de wil er niet is, maar omdat mensen er simpelweg niet meer aan denken zodra ze weer thuis zijn. Een rollercoaster van emoties, adrenaline pompt door ons lichaam alsof we wekenlang aan de drugs zitten. Stiekem kijken we allemaal obsessief meerdere malen per dag op de crowdfunding page.. Op hoeveel procent staan we nu?

Wisten wij veel dat het een vrij ambitieus doel was… Rond het midden van de crowdfunding zonk de moed stiekem diep in de schoenen, al een week niets gedoneerd. Gaan we het halen? We steken de koppen bij elkaar voor een creatieve brainstorm. Focus. 


Ondanks de oplopende spanning en emotie blijven we presteren: van een Poppi propper-kruistocht op festivals tot Instagram verhalen van influencers, van een ‘Fear & Loathing in Las Vegas’ Cinema Night tot aan ludieke acties als Yogasnuiven op De Dam op Internationale Antidrugsdag. Alles wordt uit de kast getrokken om zoveel mogelijk aandacht te genereren. Rond de 80% wordt ons geloof weer groter. We gaan het halen! De laatste loodjes…

En yes, 1 dag voor de deadline, we made it! We poppen de champagne en proosten op onze overwinning. Stiekem zijn we vooral blij dat de crowdfunding voorbij is. Eindelijk die hartslag omlaag, lekker kunnen slapen… Een ervaring die men gemakkelijk flink onderschat. Maar als we terugkijken, heeft het ontzettend veel opgeleverd. Deze ervaring kan niemand meer van ons afpakken.

Een flinke beproeving in doorzettingsvermogen en blijven geloven in ons doel. Niet alleen hebben we nu 30.000 euro startbudget voor een volgend Poppi-event maar ook een Crowd, een groep mensen die in ons geloven, ons blijven volgen en het museum dolgraag zien floreren. Dit is van ongekende waarde. Crowdfunding gaat eigenlijk meer om de Crowd dan om de funding. Dit zijn de early believers van de Poppi Movement.

Bezoek de website van Poppi en blijf op de hoogte over alle ontwikkelingen dankzij de nieuwsbrief.

Copyright Mainline 2019. Webdesign by Studio Odilo Girod, hosting & CMS by Blogbird.